Τι είναι το Τμήμα Ένταξης;
Το Τμήμα Ένταξης (Τ.Ε.) είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής μέσα στα γενικά σχολεία. Στόχο έχει την εκπαιδευτική παρέμβαση, με εξατομικευμένα προγράμματα, στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Λειτουργεί μέσα στο γενικό σχολείο, ως ξεχωριστό τμήμα, και δέχεται παιδιά από όλες τις τάξεις.
Ποιοι μαθητές μπορούν να υποστηριχτούν στο Τ.E;
Οι μαθητές που έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα).
Οι μαθητές που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η υπεύθυνη δήλωση του γονέα, προκειμένου να γίνει η αξιολόγηση του μαθητή από τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και να υποστηριχτεί στο Τ.Ε..
Πώς λειτουργεί το Τ.E;
Το Τ.Ε. παρέχει προσαρμοσμένη και εξειδικευμένη εκπαίδευση, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού και ενισχύει την αυτοεκτίμησή του. Επιπλέον, υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και τους γονείς, προκειμένου να προσαρμόσουν τις μεθόδους τους στις ανάγκες των μαθητών. Οι μαθητές οργανώνονται σε μικρές ομάδες σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες και ο εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής καλείται να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα παρέμβασης για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων δυσκολιών (π.χ δυσκολίες στην γραφή, αργός ρυθμός ανάγνωσης, δυσκολίες στη γραμματική, στην παραγωγή γραπτού λόγου, δυσκολίες στα μαθηματικά κ.α.). Επίσης, καλείται να διδάξει γνωστικές και μεταγνωστικές στρατηγικές διαχείρισης της γνώσης, καθώς κι έναν δομημένο τρόπο μελέτης στο σχολείο και στο σπίτι.
Γιατί να φοιτήσει ένας μαθητής στο Τ.Ε;
Ο μαθητής που φοιτά στο Τ.Ε. δουλεύει τις εντοπισμένες δυσκολίες του στη γραφή, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά, ενώ παράλληλα διδάσκεται στρατηγικές που μπορεί να χρησιμοποιεί μόνος του για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθημάτων του. Αυτό είναι κάτι που έχει θετικό αντίκτυπο σε όλα τα μαθήματα. Έτσι θα μπορέσει να βελτιώσει τη γενική του παρουσία στην τάξη, να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του και να ενισχύσει αποτελεσματικά την επίδοσή του.
“Αν το παιδί δεν μαθαίνει με τον τρόπο που το διδάσκουμε,
να το διδάξουμε με τον τρόπο που μαθαίνει”
(Maria Montessori)